Lees hier wat het je oplevert om een professional organizer in te schakelen!

Professional Organizing is in Nederland helaas nog een redelijk onbekend begrip. Onbekend maakt onbemind. En mede door onze calvinistische cultuur en inslag, zijn er nog een aantal vooroordelen over deze dienst. Daarom heb ik de meest gehoorde zaken hieronder genoemd en die gelijk gepareerd met enkele feiten. Lees verder als je wilt weten wat een professional organizer voor jou kan betekenen!

Professional Organizing, wat een onzin, opruimen kan toch iedereen?

Iets opbergen, dat lukt uiteindelijk de meeste mensen wel. Simpel toch, in een kastje. Deurtje dicht en klaar. Maar het zo opbergen dat het voor iedereen weer terug vindbaar is, dat is vaak het lastige. Of er is, door diverse omstandigheden, een flinke achterstand ontstaan. Waar begiINC-Professional-organizing_ruimte-in-hoofd
n je dan, hoe pak je het aan? Het feit dat de boeken van Marie Kondo over opruimen massaal gekocht worden, blijkt dat mensen ze
ker behoefte hebben aan opruimen. Vaak wordt er heel enthousiast gestart met het opruimen volgens een bepaalde methode, maar de kunst is vaak het volhouden en afmaken. Anders neemt de ergernis en frustratie alleen maar toe en dan wordt de drempel om iets aan te pakken, alleen maar nog hoger/groter.
Ooit werd door iemand de rol van een professional organizer vergeleken met een trainer in de sportschool. Natuurlijk kan je alleen aan de fitness apparaten gaan hangen. Maar een goede trainer stelt samen met jou een plan op, corrigeert je als het verkeert doet en
motiveert je als je het even niet meer ziet zitten. Een professional organizer fungeert dus als stok achter de deur. Bovendien is het vaak al fijn om met professional op te starten en ervoor te zorgen dat je het erna zelf bij kunt houden!

 

Zo erg is de rommel bij mij thuis nou ook weer niet.

Stapeltjes papieren op de hoek van de tafel is ook geen rommel. Maar het geeft wel een onrustig beeld. Je kan er, vaak onbewust, Opgeruimd huis_opruimen_organiseren_troep_netjesonrustig van worden. Jij weet immers dat je nog ‘iets’ moet doen met dat stapeltje. En vaak hebben zulke stapeltjes ‘pootjes’. Opeens ligt het stapeltje op de stoel of heeft iemand het in een tas gestopt en herinner je je later vaag dat er nog iets van de belastingdienst tussen zat waar je nog iets mee moest. Al die onrust gaat in je hoofd zitten. Ook is bewezen dat rommel, andere rommel aantrekt. Die vervelende stapel wordt dus steeds hoger. En het wordt dan steeds minder gemakkelijk om hetgeen te vinden dat je zoekt! Een professional organizer kan ervoor zorgen dat je een systeem kiest dat bij je past en er dus minder makkelijk stapels of hoekjes, laatjes met rommel ontstaan!

Uiteindelijk weet altijd iemand het ontbrekende terug te vinden.

Zoeken kost tijd, en die tijd wil je vast wel anders benutten. En zoeken doe je vaak niet alleen. Hoe vaak roep je niet in huis ‘wie weet waar m’n sleutels/I pad/ portemonnee ligt?’ Dat vraagt aandacht van gezinsleden, die daarmee worden gedwongen te stoppen met hun activiteit. Het maakt een huishouden bovendien kwetsbaar als slechts één iemand alles weet te vinden. Stel je voor dat een partner/ouder een tijd in het ziekenhuis terecht komt. Dan heb je al zorgen genoeg en zit je niet te wachten op irritante zoekklussen. Ook op kantoor/werkplek is het niet handig als alleen de officemanager weet waar de mappen liggen of nieuwe post its. Het zelf kunnen vinden, werkt nog steeds veel sneller.

Ik wil wel, maar het is nu niet het goede moment

opruimen stapels_ overzicht_rustGeloof me; het komt nooit goed uit. Maar een mooie wijsheid zegt: ‘als je het blijft doen zoals je het altijd deed, dan krijg je het zoals je het altijd al kreeg’. Elke verandering is lastig en misschien confronterend. Het daadwerkelijk sorteren van je spullen kost tijd. Die tijd moet je inderdaad investeren. Daar staat direct een meetbaar resultaat tegenover. Na een paar uur werken heb je weer zicht op je spullen en dat levert je gegarandeerd tijdswinst op!

Ik wil wel, maar mijn partner ziet het niet zitten.

Vaak ervaart degene die het meest thuis is de meeste onrust. In veel gevallen is dat degene die de verantwoordelijkheid heeft, of onbewust ervaart, voor een opgeruimd, gezellig en leefbaar huis. Een plek om je thuis te voelen. Dus naast opruimen ook even de planten water geven, de kat brokjes geven en de tassen ophangen. Het gevoel van ‘altijd maar bezig zijn’ is door die kleine, vaak onbenullige, handelingen moeilijk concreet en gewichtig te maken. Een professional organizer is te vergelijken  Orde_chaos_opruimen_organiseren_rust_ruimte_overzichtmet een goed leidinggevende die helderheid geeft in taken en verantwoordelijkheden. En vervolgens, naast een beoordeling, ook samen met jou doelstellingsafspraken maakt. Wat loopt goed, wat wil je verbeteren, wanneer en hoe gaan we het doen? De frisse blik van een externe professional werkt daarbij altijd goed. Natuurlijk gooit een professional organizer nooit spullen weg zonder toestemming. Jij bent degene die bepaalt, ook waar we gaan opruimen. Dus wil je partner niet dat we in zijn werkkamer aan de slag gaan, dan doen we dit niet.. Wellicht wordt je partner ook enthousiast als hij/zij ziet wat het oplevert.

Het inhuren van een professional organizer levert je zeker tijdswinst op. En ruimte en overzicht, letterlijk en in je hoofd. Dat is heel wat waard!

Mijn kennismakingsgesprekken zijn natuurlijk kosteloos. We bespreken jouw hulpvraag en kijken/voelen/ervaren of we een klik hebben, om samen tot een blijvende oplossing te komen. Klik hier om een afspraak te maken! Ik help je graag.

© 2024, INC Professional Organizing |
Algemene voorwaarden |
Privacy Policy
website: sbddesign.nl