Hoe komt het dat opruimen lastig voor je is? En wat je er aan kunt doen.

Een vraag die mijn klanten zich in wanhoop stellen voordat ze mijn hulp inschakelen. ‘Waarom is opruimen en organiseren zo lastig voor mij?’ Ik schaam me er echt voor dat ik dit niet kan. Het is toch raar dat andere mensen dit wel voor elkaar krijgen? Ik durf eigenlijk geen mensen thuis uit te nodigen. Ik vind het gênant als mensen mijn volle huis zien. Als ik dit hoor zeg ik altijd ‘bij mij hoef je je echt niet te schamen.. ik ben echt heel wat gewend juist omdat ik al zoveel situaties heb gezien. Bovendien oordeel ik niet. Ook werk ik met een ethische code en praat ik nooit met anderen over jouw situatie’.
Maar om even terug te komen op de vraag hoe komt het dat het voor sommige mensen lastig is om op te ruimen en te organiseren? Dit zijn volgens mij een aantal antwoorden/ ‘redenen’.

Genetisch bepaald
Bij een aantal klanten is het antwoord; tja mijn ouders waren ook al niet goed in opruimen en organiseren. Of juist wel, zodat zij het nooit zelf hoefde te doen en het dus niet geleerd hebben. Ook kan het zijn dat mijn klanten juist spullen van ouders uit troost kregen en ze deze uit bijvoorbeeld uit schuldgevoel nooit weg durven te doen. Dit maakt opruimen ook lastig en soms zelfs ‘beladen’. Ook geld een rol spelen, bij het bewaren of wegdoen van spullen. Het moeilijk vinden om spullen los te laten is hier sterk mee verbonden.

Wat kun je eraan doen
Opruimen is een vaardigheid en zeker te leren. Je kunt diverse filmpjes kijken of boeken lezen over dit onderwerp. Of je kunt hulp van een opruimcoach inschakelen. Vanzelfsprekend is het ook gewoon een kwestie van doen. Over het aspect ‘Loslaten van spullen’ weet ik door eigen onderzoek veel af. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan contact met me op.

Opeenstapeling van gebeurtenissen
Dit is een inkoppertje: je omstandigheden zijn van grote invloed. Een waslijst aan gebeurtenissen waar je he-le-maal niets aan kunt doen kan zoveel effect hebben dat je je houvast verliest en van de regen in de drup raakt. Wie vertrouwen heeft in zijn vermogen om met moeilijke omstandigheden te dealen kan overeind blijven, maar dit is een heel belangrijke reden waarom dominosteentjes juist omvallen.

Wat kun je eraan doen?
Stapje voor stapje kun je de ‘boel’ weer op de rails krijgen. Begin klein met het deel van je huis en/of je administratie waar jij het meest last van hebt. Een psycholoog of coach in de arm nemen voor de mentale gebeurtenissen is hiervoor een goede stap en een opruimcoach voor de praktische ondersteuning.

Personality
Daarnaast speelt persoonlijkheid en gedragsstijl een rol. De een neemt nou eenmaal makkelijk beslissingen en de ander is meer van het wikken en wegen. Bovendien is de een meer relaxt en de ander wat angstiger. Je wordt zo door een samenspel van genen, jeugdervaringen en daardoor ontstane overtuigingen: zie dat maar eens bij te sturen.

Wat kun je eraan doen?
Je kunt zelf kijken hoe je je personaly kunt veranderen. Dit is geen gemakkelijk iets, mocht je er zelf niet uitkomen ook dan is het raadzaam om hiervoor hulp te zoeken.

Je weet niet hoe
In de zakelijke markt wordt het geheel van vaardigheden, kennis, houding en gedrag een competentie genoemd. Als je slecht bent in een bepaalde competentie, dan kan dit komen doordat je er weinig ervaring mee hebt. Ook kan het zijn dat je van nature niet ‘bedeeld’ bent met ‘organisatietalent’. Als je hier geen ‘last’ van ondervindt is dit geen enkele probleem, maar wel als je er wel van baalt dat je steeds dingen kwijt bent en/of je timemanagement steeds in de soep loopt. Gelukkig heb ik als Professional Organizer voldoende tips om hier je hierbij te helpen en er beter in te worden.

Uitstelgedrag
Wellicht kun je wel opruimen en organiseren maar kamp je met een grote mate van uitstelgedrag. Je vindt andere dingen leuker en belangrijker om te doen. Wellicht heb je een grote spullen, stapels en/of /troep’ tolerantie? Of je maakt het te groot, waardoor opruimen en organiseren misschien lastig voor je lijkt. Wellicht kun je het dus wel, maar door het uit te stellen en het laten oplopen ontbreekt het je aan moed en motivatie om er om te beginnen.. Als dit maar steeds zo blijft doorgaan ontstaat een vicieuze cirkel. Vaak heb je dan maar een zetje / prikje nodig om deze lastige cirkel te doorbreken.

Wat kun je eraan doen?
Je kunt hiervoor een maatje zoeken met wie jij afspraken maakt. Dit maatje kun je zelf zijn, beloon jezelf voor goed gedrag. Het is wel een kwestie van een lange adem want het kost 66 dagen om een gewoonte te veranderen.

Opruimen kun je leren_chaos_troep_overzicht_einde_rommel_orde

Je brein werkt anders
Hoewel voorgaande redenen een (combinatie van) verklaringen bieden, kunnen deze methodes niet voor iedereen werken. Door bijvoorbeeld AD(H)D of een Autisme spectrum Stoornis, werkt jouw brein anders en vraagt organiseren en opruimen bij jou een heel andere aanpak. Door mijn ervaring met een andere werking van het brein kan ik je hier ook bij van dienst zijn. Bij mensen met AD(H)D werkt het bijvoorbeeld al heel motiverend dat ik elke week langskom en ik dus letterlijk als stok achter de deur fungeer.

Wellicht herken je jezelf in een van de bovenstaande antwoorden / redenen? Wellicht speelt iets anders bij jou een rol? Laat het me gerust (anoniem) weten, dan kan ik deze blog aanvullen.

Durf je de stap aan om hulp in te te schakelen? Je kunt nou eenmaal niet overal goed in zijn? Ik vind het fijn om je te helpen, mijn (online) kennismakingsgesprekken zijn altijd vrijblijvend en gratis. Neem contact met me op.

Dit artikel is deels gebaseerd op mijn eigen klanten en mijn ervaringen. En deels op de input van Martine Vecht van de School voor Organizing. Bij haar school volgde ik diverse opleidingen om mijn kennis en kunde op het gebied van Professional Organizing te vergroten.

© 2024, INC Professional Organizing |
Algemene voorwaarden |
Privacy Policy
website: sbddesign.nl