post

Je koffer inpakken is simpel; met deze 15 tips

Raak je vaak dingen kwijt in je koffer? Of pak je altijd te veel in? Je koffer slim en efficiënt inpakken hoeft niet moeilijk te zijn. Met deze tips pak jij je koffer in als een échte pro. Fijne vakantie!

Tip 1maak een paklijst

Een goed begin is het halve werk. Maak daarom een paklijst met alles wat je nodig hebt. Zo houd je overzicht én voorkom je dat je iets vergeet. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen zorgen. Zie bijvoorbeeld deze paklijst van de Etos. Andere paklijsten vind je op:

Ik neem mee
ANWB
We are travellers (per continent een paklijst)

Tip 2neem niet te veel mee

Een veelgemaakte fout bij het inpakken is te veel (willen) meenemen. Grote kans dat je je hier regelmatig schuldig aan maakt. Wees streng voor jezelf. Bedenk bij elk item dat je mee wilt nemen of je het écht nodig hebt en of je het écht gaat gebruiken.

Tip 3: maak kledingsetjes

Ben je snel geneigd om je hele garderobe in te pakken? Maak voordat je gaat inpakken kledingsetjes. Zo voorkom je dat te veel kleding meeneemt én dat je kledingstukken meeneemt die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt (of waarvan je al weet dat je die eigenlijk niet gaat dragen). Pak in elk geval genoeg basics in waar je makkelijk mee kunt combineren.

Tip 4: leg zware spullen onderop

Begin bij het inpakken met zware spullen. Denk hierbij aan je schoenen, boeken, tijdschriften en broeken. Lichte spullen leg je helemaal bovenop. Stop breekbare spullen (bijvoorbeeld parfumflesjes) zoveel mogelijk tussen je kleding om te voorkomen dat het onderweg breekt.

Tip 5rol je kleding op

Je kleding oprollen in plaats van opvouwen bespaart niet alleen ruimte in je koffer, maar zorgt er ook voor dat je kleding minder snel kreukt. Toch last van kreukels? Hang het kledingstuk dan uit in de badkamer terwijl je een douche neemt. Door de stoom verdwijnen de kreukels. Bekijk hier een filmpje over inpakken van je koffer gemaakt door vliegtuigpersoneel.

Tip 6benut loze ruimte

Maak optimaal gebruik van loze ruimtes zoals de binnenkant van je schoenen of de cups van je bh’s. Stop hier bijvoorbeeld je sokken of ondergoed in. Of je telefoonadapter.. deze staat in de ergernis top 3 van vergeten spullen!

Tip 7doe een badmuts om je schoenen

Voorkom dat je schoenen vuil afgeven op je schone kledingstukken door een badmuts (die je niet meer gebruikt) om de schoenzolen te doen. Heb je geen badmuts bij de hand? Stop je schoenen dan in een plastic tasje.

Tip 8: berg sieraden zorgvuldig op

Gebruik een rietje om te voorkomen dat dunne kettinkjes en armbandjes in de knoop raken. Bewaar kleine sieraden als ringen en oorbellen in een pillendoosje of lenzenbakje.

Tip 9: voorkom lekkende flesjes

Van lekkende flesjes zonnebrand of shampoo word je niet blij. Voorkom dat flesjes met vloeistoffen gaan lekken door ze in een plastic tasje te doen of door de flesopening af te dekken met plastic folie.

Tip 10: maak gebruik van reisverpakkingen

Weinig ruimte in je toilettas? Of reis je alleen met handbagage? Kies dan voor reisverpakkingen. Dat scheelt niet alleen ruimte, maar ook gewicht.

Tip 11: draag laagjes onderweg

Draag onderweg in de auto of in het vliegtuig meerdere laagjes en trek je zwaarste paar schoenen aan. Zo bespaar je ruimte en gewicht in je koffer.

Tip 12mijd zware strandlakens

Sleep je elk jaar een zwaar strandlaken mee? Informeer bij je accommodatie of je gebruik kunt maken van een handdoekenservice. Neem je toch liever zelf een strandlaken mee? Kies dan voor een hamamdoek of een microvezel handdoek. Zo’n doek weegt vrijwel niets, neemt weinig ruimte in beslag én droogt snel.

Tip 13: doe dit in je handbagage en niet in je koffer

Kostbare of waardevolle spullen zijn ook verstandig om in je handbagage te doen. Evenals een extra kledingsetje, mocht je bagage niet aankomen. Sommige mensen mixen hun koffers ook. Zodat mocht er 1 koffer niet aankomen, er niet 1 persoon is dit al zijn bagage mist.

Tip 14: ga je vliegen: voorzie je koffer van een label

Je huis of accommodatie hoeft er niet perse op je bagagelabel. Als het maar voorzien is van je telefoonnummer.

Tip 15: maak een foto en scan van je reispapieren en paspoorten

Mocht er onverhoopt iets vervelends gebeuren onderweg, kun je je gegevens vanuit je mobiel terugvinden. Zet een scan/ foto van je papieren ook in je inbox. Dat is een fijne extra backup.

Hopelijk heb je tip 15 niet nodig deze vakantie. Save travels!

Bronnen voor deze blog: Etos / Zoover.

post

Bewaren of wegdoen, deze vijf tips helpen je erbij!

1. Heeft je kleding de ex-factor?

Als je niet kunt beslissen of je een kledingstuk wilt bewaren of niet, vraag jezelf dan: ‘Zou ik het erg vinden om mijn ex tegen te komen als ik dit draag?’ Meestal weet je dan meteen wat je moet doen.

2. Denk aan later

Natuurlijk is het nog lang niet zo ver, maar het blijkt een handig trucje dat helpt om opruimbeslissingen te nemen: stel je voor dat je er niet meer bent en dat je naasten je huis gaan opruimen. Eerste vraag die je jezelf kunt stellen: wat wil je dat ze vinden? En dan: waar zou je ze nog een plezier mee doen?

3. Heb je er meer dan één nodig?

Het is praktisch om bijvoorbeeld meer dan één schaar of telefoonoplader te hebben, maar waarschijnlijk heb je echt niet drie emmers of zes pennenbakjes nodig. Hoe het kan, blijft mysterieus, maar als je één exemplaar van iets hebt, kun je het meestal beter vinden dan als er meerdere van in huis rondzwerven. 

4. Haal je rommel uit zijn context

Als spullen lang op dezelfde plek liggen, wordt het steeds moeilijker om je voor te stellen dat ze ook ergens anders heen zouden kunnen. Haal ze daarom eens uit hun context: stop ze in een doos en breng ze naar een andere ruimte. Dan wordt het veel makkelijker om te besluiten wat je ermee wilt doen. 

5. Pas op met freebies

Mokken, T-shirts, waterflesjes, linnen tasjes, pennen, opschrijfblokjes: als je niet van plan bent om het te gebruiken, is het rommel. En rommel kost ruimte, tijd en zelfs energie. De beste manier om met freebies om te gaan, is om ze niet aan te nemen als je ze krijgt. En mocht je kinderen hebben, maak een bak met dit soort gratis dingen. Bekijk na twee maanden nog eens waar ze wel mee spelen. Beslis aan de hand daarvan (eventueel met je kind(eren) of je het bewaart, of wegdoet.

Denk je handig deze praktische tips, maar hoe ga ik dit in de praktijk brengen? Hoe houd ik het opruimen vol? Ik help en motiveer je graag met opruimen en ik fungeer bovendien als ‘stok achter de deur’. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bron: Nouveau

post

9 tips om een opgeruimd huis te houden/ krijgen!

opruimen

Als je huis dan eindelijk is opgeruimd, wil je het ook graag netjes houden. Maar hoe doe je dat? Eigenlijk is het vooral een kwestie van jezelf wat simpele gewoontes aanleren. Dat kost wellicht even tijd en doorzettingsvermogen, maar het zorgt wel voor rust en ruimte. Hoe fijn is dat!

Doe iets weg voordat er iets bijkomt.

Iets erin, is iets eruit. ‘Niet genoeg opbergruimte’ is een van de meest genoemde smoezen voor rondslingerende rommel. Waarschijnlijk ligt dit probleem niet aan de hoeveelheid opbergruimte, maar aan het aantal spullen.

Als er steeds nieuwe spullen bij komen, is het logisch dat de kastdeuren op een dag niet meer sluiten. Om te voorkomen dat het uit de hand loopt, kun je deze regel aanhouden: voor alles wat je nieuw in huis haalt, doe je voortaan eerst iets weg. 

Houd het klein

Neem je niet voor om een uur te gaan opruimen, maar tien minuten. De drempel is dan minder hoog en doordat je vol aan de slag gaat, krijg je heel veel gedaan. Ben je heel lekker bezig, dan kun je altijd nog wat langer doorgaan.

Maak je bed op

Het kost weinig tijd, maar maakt een heel verschil. Simpele gewoonte: zet na het slapengaan eerst even het raam open om het matras te laten luchten, ga ontbijten en maak daarna je bed op.

Tien minuten voor bedtijd

Trek er standaard tien minuten voor uit om het huis aan kant te maken voordat je naar bed gaat. Vuile kopjes in de vaatwasser, rondslingerende kleding in de kast of wasmand, schoenen in de gang. Zo struikel je in de ochtend niet over de rommel en ga je met een fris hoofd de deur uit.

Volle handen

Verlaat een ruimte nooit met lege handen. Loop je van de woonkamer naar de keuken, kijk dan altijd of je vuile vaat of afval mee kunt nemen. Loop je van je slaapkamer naar de badkamer, neem dan kleding mee die in de wasmand kan. Kost geen extra moeite en je ruimt onopgemerkt al best veel op.

Ruim het direct na gebruik op

De effectiefste manier om het huis schoon en opgeruimd te houden, is om iets na gebruik direct op te ruimen.

Dat begint al bij het opstaan: gooi vuile was in de wasmand, stop de deo terug in het laatje, zet de ontbijtborden in de vaatwasser, gooi de lege fles sinaasappelsap in de glasbak, leg de gelezen krant in de papierbak.

Na een tijdje wordt het vanzelf routine. 

Houd het aanrecht en gasstel schoon

Kleine moeite: even met een doekje en wat keukenspray over het aanrecht en gasstel nadat je hebt gekookt of afgewassen. Als etensresten al zijn aangekoekt, ben je juist veel langer bezig.

Tevreden met schoon genoeg

Heb je 80% van het opruimwerk gedaan, dan hoef je je niet blind te staren op de laatste 20%. En het is ook niet nodig om elke keer je hele boekenkast uit te mesten of de bovenkant van je kledingkast af te stoffen. Dat soort klusjes neem je gewoon even mee bij de grote schoonmaak.

Wees niet te streng voor jezelf

Op sommige drukke dagen lukt opruimen gewoon even niet. Als je er de dag erna tien minuten extra voor uittrekt, is het huis zo weer netjes.

Vind je het lastig om je huis opgeruimd te krijgen of te houden? Ik help je graag. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Deze blog is geïnspireerd op tips van Vrouw en Flow.

post

Marie Kondo hype of hulp?

De wereld is in de ban van opruimgoeroe Marie Kondo. Brengt een voorwerp je blijdschap? Dan mag het blijven. Zo niet? Weg ermee! Is dit dé oplossing voor een opgeruimd leven?

Tidying Up With Marie Kondo is dé nieuwe hit op Netflix. De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo schreef de boeken over haar opruimmethode KonMari al jaren geleden, maar door de serie stijgt haar populariteit naar ongekende hoogten. Haar methode kent één gouden regel, namelijk: brengt dit voorwerp mij blijdschap? Dan mag het blijven. Zo niet? Weg ermee!

Volgens Vox is het niet zo vreemd dat we massaal weglopen met de Japanse ‘opruim deskundige’. Journalist Constance Grady denkt dat het te maken heeft met onze drang naar complete controle. “Het idee dat je alleen maar een paar simpele stappen hoeft te volgen om alles om je heen perfect in het gareel te krijgen”, legt ze uit. “Ook al kreeg ik er geen betere cijfers van op school, dan was in ieder geval alles thuis precies zoals ik het wilde.”

Maar de drang naar een schoon en opgeruimd huis kan nog wel eens tot pittige onderhandelingen lijden. Bijvoorbeeld met een oud kledingstuk, want stel je voor dat die klusbroek tóch nog een keer van pas komt. Of je hebt een miskoop gedaan, die ook nog eens veel te duur was, dan mag je het toch niet zomaar weggooien?

Om niet te blijven hangen in die negativiteit heeft Kondo iets bedacht: een uiterst belangrijk onderdeel van het wegdoen van spullen is  dat je de voorwerpen bedankt voor wat ze wél voor je hebben gedaan. De croptop bijvoorbeeld, die je zo enthousiast aanschafte, maar toch niet zo’n succes bleek te zijn. Ook die bedank je voor het feit dat het je deed inzien dat deze modetrend niet aan jou besteed was.

Vervolgens begint het tweede deel van de Konmari opruimmethode: het sorteren. Stel je even voor: een lade met op kleur gesorteerde sokken, een kast met kleding op lengte en een plank vol perfect gevouwen t-shirts. Dat klinkt extremely satisfying toch? Op die manier creëert Kondo dus een opgeruimd huis en een opgeruimd hoofd bij miljoenen mensen over de hele wereld. Althans, dat beweert ze zelf.

Controle
Maar met het stijgen van Kondo’s populariteit, steeg ook de kritiek op haar opruimmethodes. Critici riepen vragen op als: mogen we ook nog andere emoties voelen dan blijdschap? Of moet ons hele leven ingericht zijn op het optimaliseren van dat gevoel? En als we ons hele leven ‘Konmari’en’ sluiten we ons dan niet af voor alle andere dingen die spullen voor ons kunnen betekenen?

Ook Anne Helen Petersen stelt op Buzzfeed dat dit soort denkfouten echt een keer moeten stoppen: “moet dan echt alles in ons leven perfect zijn? Is dit niet juist wat ervoor zorgt dat onze millennials een burn-out krijgen?” In haar ogen moeten spullen gewoon spullen blijven en niet ineens de middelen waarmee we blijdschap kunnen creëren. Een huis mag volgens haar heus wel eens crappy zijn, zonder dat het meteen voelt als falen.

Kondo’s opruimwoede heeft daarnaast ook nog een praktische valkuil. Als je uit al je spullen blijdschap moet kunnen halen, geldt dit natuurlijk ook voor schoonmaakspullen of keukengerei. Want, worden we nou echt gelukkig van een dweil of die frituurpan? Nee, niet echt. Maar als je die spullen weg doet, zul je toch weer nieuwe varianten moeten aanschaffen die je wél blij maken. Als je het té nauw neemt met de methode, wordt je daarmee al snel een dief van je eigen portemonnee. Zeker omdat Kondo zelf ook prachtige opbergdozen aanbiedt voor de prijs van 90 dollar. Erg voordelig is het dus niet, om je huis er esthetisch aangenaam uit te laten zien.

Al om al worden we heus wel blij van alle perfect opgeruimde kasten op Marie Kondo’s Instagram. Inspiratie genoeg! Maar wat ons betreft mag je de methode best met een korreltje zout nemen, er mag tenslotte best geleefd worden!

Bron: site Eva Jinek / Kro-NRCV

post

Makkelijk opruimen: 115 dingen om weg te gooien

Je huis opruimen kan één grote uitdaging zijn. Speelgoed, stapels ‘belangrijke papieren’ en ga zo maar door… Maar met deze 115-in-één-tip creëer je weer ruimte in huis. Opgeruimd staat netjes!

INC Professional Organzing_opruimcoach Amersfoor

Op deze lijst staan 115 dingen waar je stiekem he-le-maal niets meer aan hebt, maar die toch in je huis liggen… Misschien kun je er nog iemand anders mee blij maken of de spullen naar de kringloop brengen. En anders: weggooien! Lees verder

post

Zo ruim je je kledingkast op in 10 stappen!

Net voor de wisseling van seizoen is het een goed moment om je kledingkast onder handen te nemen. Bekijk kritisch wat je afgelopen maanden hebt gedragen. En ga na wat je voor het seizoen dat voor de deur staat hebt klaarliggen. Handig, want koop je nooit dat 4groene t-shirt, of die overbodige nieuwe witte sjaal. Lees verder hoe je je kledingkast op in 10 stappen orde krijgt.

Lees verder

post

Top tips voor de laatste werkweek voor je vakantie! Happy holidays ;-)

Nog een week en dan is het zover. Je gaat op vakantie. Heerlijk genieten van een andere omgeving en het feit dat niks MOET.. Maar juist in de laatste week voor de vakantie MOET er nog zoveel. In deze blog geef ik onmisbare handvaten voor zowel op je werk als thuis. Zo ga je meer ontspannen op vakantie en dat is natuurlijk heel wat waard niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor je eventuele gezin!  Lees verder

post

Absoluut met minder stress naar je vakantie toewerken, doe je zo!

Nog een paar weken en dan breekt de vakantietijd (weer) aan. Heerlijk om even weg te zijn en om de batterij weer op te laden. Helaas veroorzaakt vakantie ook vaak stress van tevoren. Je hebt het extra druk om al het werk af te krijgen en/of het over te dragen aan je collega’s. Ook thuis vragen de voorbereidingen tijd. Als je bovendien kinderen op crèche/school hebt, komt er vaak nog stress bij vanwege alle activiteiten in de laatste week voor de vakantie (zoals een musicals en het afscheidscadeau voor de leerkrachten). En bijvoorbeeld extra hulp die wordt gevraagd om de klas van je kind(eren) schoon te maken (en het schuldgevoel dat je krijgt, als je je daarvoor niet opgeeft). Hoe kan je het nou zo regelen dat je dit jaar wel relaxt op vakantie gaat? Ik geef je graag een aantal tips voor een tijdige en goede voorbereiding zowel op je werk als privé, om te voorkomen dat de vakantie je juist stress oplevert!

Lees verder

post

Lees hier wat het je oplevert om een professional organizer in te schakelen!

Professional Organizing is in Nederland helaas nog een redelijk onbekend begrip. Onbekend maakt onbemind. En INC Professional organizing_ruimte in hoofdmede door onze calvinistische cultuur en inslag, zijn er nog een aantal vooroordelen over deze dienst. Daarom heb ik de meest gehoorde zaken hieronder genoemd en die gelijk gepareerd met enkele feiten. Lees verder als je wilt weten wat een professional organizer voor jou kan betekenen! Lees verder

post

Tien tips voor tijd voor jezelf

Tijd voor jezelf is heel belangrijk! Dat weet je vast wel, maar het echt doen is een tweede.

Tip 1 let ‘s ochtends 5 minuten op je ademhaling

Neem gelijk ‘s ochtends 5 minuten voor jezelf. Dat kan op verschillende manieren. Ga gewoon even in bed liggen en let alleen even op je ademhaling. En volg het rijzen en dalen van je buik. Het helpt als je de avond ervoor al jouw kleding hebt klaargelegd en eventueel die van je kids.

Tip 2 doe ‘s ochtends een mindfullness oefening

Je kunt ook ‘s ochtends een (korte) bodyscan doen, Ik gebruik hiervoor bijvoorbeeld de (gratis) app van VGZ. Je kunt ook andere meditatie apps downloaden. Headspace, of die van Michael Pilarczyk zijn heel geschikt.

Tip 3 doe ‘s ochtends een (korte) geleide meditatie

Door een geleide meditatie te volgen heb je ook even tijd voor jezelf. Je kunt ook andere meditatie apps downloaden. Headspace of die van Michael Pilarzick zijn heel geschikt.

Tip 4 relax onder de douche

Ontspan en relax onder de douche. Blijven de gedachten maar komen (heel herkenbaar). Wellicht helpt het mantra ‘het zijn maar gedachten, ik ben meer dan mijn gedachten’. Voel met al je zintuigen de douche en keer steeds als je afdwaalt weer terug bij je ademhaling.

Tip 5 sport gelijk ‘s ochtends

Als je werk of je gezin het toelaat, sport dan gelijk ‘s ochtends. Dan voel je je de hele dag fit. Of ga wandelen. Natuurlijk het liefst buiten in de natuur.

Ben je geen ochtendmens, of heb je gelijk de zorg voor je gezin? Je kunt bovenstaande vijf tips ook natuurlijk ‘s avonds doen!

Tip 6 staar uit het raam

Tussendoor: staar even 5 minuten uit je raam. Voor als er veel gedachten bovenkomen, zie de tip 3. Vooral naar een groene omgeving kijken, blijkt uit onderzoek heel goed voor je te zijn.

Tip 7 Drink je koffie en thee bewust.

Maak bewust tijd voor het zetten en drinken van een kopje thee of een kopje koffie. Geniet van elke slok en kom tot jezelf

Tip 8 Verwen je zelf met een behandeling.


Maak bijvoorbeeld 1x in het kwartaal tijd voor de schoonheidsspecialiste of de kapper. Of boek eens een massage of reikibehandeling. Woon je in (de buurt van) Amersfoort, dan is deze ‘praktijk’ een aanrader. Na 2 uurtjes kun jij er weer volop tegenaan. Heb je langer de tijd en houd je ervan, ga dan eens relaxen in de sauna. Bij mij kan dit zelfs na het sporten.. en ik vind dit heerlijk!

Tip 9 Serie / tijdschrift of chocoladereep, koop of doe echt iets voor jezelf

Koop of kijk eens iets waar jij van geniet. Bijvoorbeeld dat ene tijdschrift, die serie of die heerlijke chocoladereep (oh die oranje van Tony.. echt te lekker). Of ga met dat fijne tijdschrift in bad! Lekker spulletje in bad en/of op je gezicht / haar en relax!

Tip 10 Ga bij een hobby club / maak een vaste afspraak met jezelf of vriendin.

Maak tijd voor je hobby. Geniet jij van het maken schilderijen? Knutsel jij graag? Of hou jij van zingen en dansen? Sluit je aan bij een clubje. Zo is de kans het grootst dat jij elke week of een aantal keer per maand aan je hobby toekomt. Hou je niet van clubjes, je kunt ook een afspraak met jezelf of een vriendin inplannen om aan je hobby te gaan werken. Wie afzegt trakteert de volgende keer op….

post

Automatisme is soms niet erg handig en helpend!

Op vrijdagochtend komt er bij ons thuis sinds enige tijd een nieuwe huishoudelijke hulp. We wilden haar eerst wat beter leren kennen voordat we onze alarmcode zouden geven. Tot die tijd heeft ze alleen de sleutel en is het de bedoeling dat het alarm uitgeschakeld staat als ze binnenkomt.

Af en toe ben ik op vrijdag thuis. Regelmatig ben ik dan juist bij een klant aan het werk. Zo ook afgelopen vrijdag. De hele tijd zei ik tegen mezelf.. ik moet het huis vandaag NIET op alarm zetten, want de hulp komt. Via mijn NLP opleiding wist ik eigenlijk al dat m’n hersens geen ontkenning kunnen vasthouden.. Waar denk je aan als ik zeg denk NIET aan een roze olifant.. Juist ;-).

Ik stapte in m’n auto en reed naar een klant. Wat waren we lekker op de zolder aan de slag. M’n telefoon stond op stil, want dan heb ik alle aandacht voor mijn klant. Toen ik klaar was, checkte ik m’n telefoon. 8 gemiste telefoongesprekken, 4 voicemails en veel What’sapp berichten. Oeps ik heb iets gemist dacht ik.

Doordat de hulp mij niet kon bereiken en het telefoonnummer van mijn man niet had.. besloot ze wel aan in ons huis aan het werk te gaan. De buren van beiden kanten kwamen eraan maar ook zij konden haar niet aan de code helpen. Ineens verscheen er een politieagente in de achtertuin. De alarmcentrale kreeg zowel mij als mijn man niet te pakken en aangezien de hulp in huis aan de slag was gegaan.. kwam er een melding van inbraak alarm. Onze arme hulp schrok zich natuurlijk rot van de politie agente. De hulp moest zich ook legitimeren en daar voelde ze zich heel vervelend onder.

INC Professional Organizing_opruimcoach Amersfoort

Gelukkig had ze inmiddels via de buurvrouw de goede code gekregen, waardoor ze de herrie af kon zetten.

Pff wat voelde ik me rot, schuldig.. en een oen. In de auto heb ik haar gelijk gebeld om mijn excuus aan te bieden. Het is me al eerder overkomen, maar dan nam ik gelijk op en kon ik samen met haar de code invoeren. Eenmaal thuisgekomen, heb ik haar bij thuiskomst gelijk een lekkere doucheschuim en bodylotion gegeven. En heb ik haar verhaal laten doen bij een kopje koffie.

Het enige voordeel was dat we nu wel weten dat ons alarmsysteem goed werkt inclusief opvolging door de politie.

En dit allemaal door mijn automatische piloot om bij het weggaan het alarm aan te zetten..

Doe jij ook vaak dingen op de automatische piloot zoals je sleutels op de tafel gooien zodra je thuis bent? Of altijd je kopjes op de aanrecht zetten, in plaats van direct in de vaatwasser? Of altijd de deur dichttrekken van je rommelkamer of zolder terwijl je het juist heel fijn lijkt om die ruimte weer ter gebruiken. Of de rust van een opgeruimde kamer of zolder te ervaren?

Ik help je graag met het ontwikkelen van nieuwe patronen. Het schijnt wel 6 weken te duren voordat je nieuwe routines en gewoontes heb aangeleerd, maar gelukkig kunnen we tijd tussen onze afspraken plannen en ik kan je ook helpen en motiveren via What’sapp.

Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

post

Organiseren geeft je creativiteit juist een boost!

De angst van creatieven onder ons… als mijn werkkamer, atelier of studio is georganiseerd… dan verlies ik toch mijn creativiteit? Het tegendeel blijkt waar. Het werkt eigenlijk in jouw voordeel als je de materialen die je nodig hebt dat die onder handbereik zijn. Dé truc is een systeem te ontwerpen, dat praktisch en tegelijkertijd mooi is, zodat het jouw creatieve persoonlijkheid weerspiegelt en deze juist stimuleert.

Kun je hierbij hulp gebruiken, neem gerust contact met mij op zodat ik met je mee kan denken. Dit doe ik graag!

Bedenk je dat je identi-& creativiteit vaak van binnen komt en niet van buitenaf.


post

Opruimen en (digitaal) organiseren na het overlijden van een dierbare.

Het is vaak een verdrietige en heftige periode als een dierbare is overleden. Zeker de eerste weken nadat iemand overleden is, voelt het als overleven. Uit eigen ervaring weet ik hoe je dan wordt geleefd. Toen ik 26 was overleed mijn vader. Het was niet geheel onverwacht, maar toch waren hij en ik nog veel te jong. Hoewel ik in Amsterdam woonde en ik mijn studie aan het afronden was, ben ik voor zo’n zes weken weer thuis gaan wonen. Zo kon ik mijn moeder helpen en bijstaan. Er komt namelijk zoveel op je af.

Heel veel praktische zaken slurpen energie. Zo ontvingen we na een aantal weken een brief van een loterij gericht aan mijn vader ‘Wat een geluk u hebt gewonnen’ een paar weken later weer een ‘U bent een winnaar, wist u dat al’. Gek werden we ervan. Uit pure onmacht en frustratie kalkte m’n moeder aan de achterzijde van de envelop ‘Persoon is geen winnaar, hij is dood’.

Hulp bij opzeggen van (digitale) abonnementen

Gelukkig heb je nu allerlei instanties die je helpen met het opzeggen van diverse abonnementen en lidmaatschappen. In maart 2019 gaf Sander van der Meer van Digitale Nazorg een lezing bij mijn Beroepsvereniging (NBPO).

Steeds meer worden zij als bedrijf gevraagd of de on- en offline lidmaatschappen, abonnementen, nieuwbrieven en alles waar de overledene maar lid van kan zijn, inzichtelijk kunnen maken om die vervolgens te kunnen beëindigen. Daarom heeft het bedrijf Digitale Nazorg de opzegdienst i-Finish gepresenteerd met als doel: opzeggen. 

INC Professional Organizing_helpt je met organiseren en grip krijgen na overlijden van een dierbare

Niet alles zomaar (laten) opzeggen!

Maar wat blijkt? Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon en steeds meer mensen hebben online accounts en maken gebruik van digitale opslagdiensten. Ondertussen is gebleken dat het meteen (laten) opzeggen tegenwoordig niet meer de beste oplossing is. Zo is de voicemail van de overledene niet meer beschikbaar als het telefoonabonnement wordt beëindigd, zijn (oude) WhatsApp-chats uiteindelijk niet meer te lezen en worden er geen bevestiging Sms’jes meer verzonden als die telefoon werd gebruikt voor beveiliging (twee-stap-verificatie). Maar ook wanneer online opslagdiensten als Google Drive, OneDrive van Microsoft of iCloud van Apple worden beëindigd, kunnen nabestaanden nooit meer over dierbare of belangrijke data beschikken die daar stond bewaard. Nog afgezien van het feit dat met dergelijke handelingen de erfenis ‘zuiver’ zou kunnen worden aanvaardt. Precies de reden dat de ombudsman van de Noordhollandse dagbladen daar aandacht aan heeft gegeven in een van de kranten. Daarnaast heeft ook het NOS-journaal en het Vakblad Uitvaart recent aandacht besteedt aan die digitale erfenis en onze dienstverlening.

Onlangs ben ik met mijn bedrijf partner geworden van Digitale Nazorg. Juist omdat ik het belang inzie van een zorgvuldige manier van zaken opzeggen als iemand is overleden. Kijk eens vrijblijvend op hun site om eens te kijken wat ze jou te bieden hebben.

Wat ik jou in deze verdrietige en ingrijpende situatie kan bieden is zowel emotionele als praktische hulp. Zoals het uitzoeken van de spullen, welke dingen zijn je zo dierbaar en wil je graag bewaren. En ik denk graag mee over een goede bestemming als er spullen zijn die weg mogen. Uit eigen ervaring zeg ik neem je tijd om te rouwen en ga niet gelijk opruimen.. Ik help je graag. Neem contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

post

INSPIRERENDE INZAMELDOELEN

Bij al mijn klanten is het hetzelfde (en ik begrijp het hoor) iedereen wil graag dat zijn/haar afgedankte spullen goed terecht komen. In deze blog vind je een aantal inspirerende inzameldoelen op een rijtje

Gebruikte mascararoller voor vogels

Gooi alsjeblieft je oude mascaraborsteltjes niet zomaar weg. Ze kunnen namelijk geweldig hergebruikt worden voor de verzorging van vogels. Oude mascaraborsteltjes zijn uitermate geschikt om olie, vuil, en ongedierte te verwijderen van de veren, en zijn ook heel bruikbaar bij wondverzorging.

DUS: heb je nog oude mascara borsteltjes liggen? Maak ze dan s.v.p goed schoon met heet water en zeep en breng ze langs of stuur ze op naar:

Stichting DierenZorg Eemland
Vogelopvang Soest
Eemweg 2 e
3764 DG Soest

Let op: we vragen echt om gebruikte borsteltjes die anders weggegooid zouden worden… geen nieuwe. Het grondig desinfecteren zullen wij voor onze rekening nemen. Alvast heel erg bedankt!

Bij Stichting Dierenzorg Eemland kun je ook trouwens terecht met je overbodig geworden dierenbenodigdheden.P

Pennen over?

Met alle soorten schrijfwaren met inkt (dus pennen, stiften, markeerstiften, ballpoints, etc., met uitzondering van potloden)  kan geld opgehaald worden voor Stichting Ubomi Obutsha Nederland.

Dus bewaar je oude pennen en stiften en vraag je omgeving om dit ook te doen! Zet bijvoorbeeld een doos op je werk neer en vraag je collega’s daar hun lege pennen en stiften in te doen! Meer info vind je hier.

Wil je ook iemand blij maken met jouw oude gereedschap, verstofte maar mooie servies of die kast die je over hebt? Check mijn handige overzicht! 
H

Handige links

  • www.afvalcontainershop.nl
    verhuur van diverse containers
  • www.geredgereedschap.nl
    een goed doel voor gereedschap
  • www.terredeshommes.nl
    kent u een van de 46 winkels van Terre des Hommes al? Er is er vast één bij u in de buurt.
    De opbrengst gaat naar de projecten van Terre des Hommes.
  • www.marktplaats.nl
    de ideale verkoopsite
  •  www.gratisaftehalen.nl
    als je spullen wilt weggeven i.p.v. verkopen
    (Je kunt bijvoorbeeld degene die het gratis af komt halen vragen zelf de kast even uit elkaar te halen 😉
  •  www.inzameldoelen.nl
    overzichtssite met veel informatie over een goede bestemming voor overtollige spullen
  • www.allekringloopwinkels.nl
    overzichtssite met alle adressen en telefoonnummers van alle Kringloopwinkels in Nederland en België.
    sommige kringloopwinkels halen je spullen zelfs op! Handig he? Wist je trouwens al dat ik elke tweede vrijdag van de maand inloopspreekuur verzorg bij Kringloopwinkel Amersfoort? Je bent van harte welkom voor je vragen over opruimen, ordenen en creëren van overzicht. Meer info vind je hier. Het lijkt me erg leuk je daar te ontmoeten ;-).