post

10 tips om goed te kunnen thuiswerken.


  • Tip 1. Begin met op te schrijven wat je vandaag wilt doen en draai het lijstje vervolgens om zodat je het niet meer kunt zien. Dit kleine ritueel zorgt ervoor dat je al deze acties al enigszins op de rails hebt gezet. Het is belangrijk volgens de methode van het Tijdsurfen, om van je lijstje geen moeten te maken. Beschouw de items die je opgeschreven hebt als opties en wensen. Elke dag loopt anders af dan verwacht en je hoeft niet alles klaar te krijgen wat op je lijstje staat. Eenmaal opgeschreven draai je het lijstje om en sta je op. Je haalt een kop thee en bedenkt wat je nu als eerste gaat doen. Hiermee sta je jezelf toe op je gevoel te navigeren, wat veel effectiever en ook plezieriger is dan een lijstje af te werken.
  • Tip 2. Blijf in beweging. Sporten maakt zowel je lichaam alsook je geest fit. Gelukkig mogen we nu nog wel hardlopen of kunnen we online een sportles van onze sportschool doen.
  • Tip 3. Zorg dat je ook thuis een vaste werkplek hebt, die niet de plek is waar je ook ontspant. De plek mag klein zijn of ongewoon, maar het is wel jouw werkplek, gerespecteerd door jezelf en door je huisgenoten. Of als het niet anders kan dan aan je eettafel te werken, kies dan een andere plek dan waaraan je normaal zit om te eten.
  • Tip 4. Zeg je huisgenoten goedendag als je naar deze werkplek gaat, net als wanneer je het huis zou verlaten.
  • Tip 5. Doe één taak tegelijk. Dit is de hoofdtaak voor het moment. Rond deze taak ook af. Mark Tigchelaar zegt dat het heel veel energie lekt als je steeds switcht van taken. Het is te vergelijk en met elk kledingstuk apart wassen in plaats van alles tegelijk. Dat zou raar zijn, het kost onnodig veel energie. Maar we doen dat vaak wel met onze hersenen. Maak dus liever het een af voor je met het volgende begint, doe niets ‘tussendoor’ en bundel soortgelijke bezigheden.
  • Tip 6. Noteer met een korte notitie de taken die je hebt voltooid. Het houdt je beter bij de les om telkens slechts een ding tegelijk te doen en aansluitend bewust een nieuwe taak te kiezen.
    Aan het einde van de dag zal je het je meer voldoening geven om te zien wat je allemaal gedaan hebt.
  • Tip 7. Je bent thuis, dus het is mogelijk om tussendoor de afwasmachine uit te ruimen of een was te draaien. Zie dit als vruchtbare afwisseling, want op die momenten rust je geest uit en krijg je ook je goede ideeën. Keer vervolgens weer terug naar je werk.

  • Tip 8. Maak afspraken met je partner/kinderen 
    Spreek af met je partner om elkaar af te wisselen zodat je beide tijd hebt om ongestoord te kunnen werken. Maak ook afspraken met je kinderen. Gebruik bijvoorbeeld een dobbelsteen net als de kinderen op school hebben. Hierop staan: 4 vlakken met iets erop.
    rood = niet storen
    oranje = alleen storen als het niet anders kan, fluisteren
    groen = je kunt me storen
    ? = ik heb een vraag
    Eventueel kun je zelf nog een vlak invullen naar wens. Hier staat een voorbeeld van de dobbelsteen.
  • Tip 9. Zorg voor momenten van echte aandacht voor de kinderen. Dan zullen ze veel meer geneigd zijn jou ook te laten werken als je dat uitlegt. Als ze je nodig hebben tijdens je werk, geef ze dan volle aandacht en leg daarna uit dat je nu weer terugkeert naar je werk. En maak van de lunch iets leuks. Normaal eten ze uit hun broodtrommel dus nu is het leuk om ze eens te verrassen met iets lekkers zoals: pannenkoeken, wentelteefjes of een tosti.

  • Tip 10. Sluit je werkdag af. Kijk op het lijstje wat je allemaal voltooid hebt. Ruim je werkspullen weg zodat ook je hoofd weer vrij wordt.

Deze blog is gebaseerd op het werk van Paul Loomans en Mark Tigchelaar.